Elizabeth ShawLarry Merculieff, een Aleut uit St. Paul Island

Frans bereid het voor ons diner met een verse aardbei salsa, mijn eerste vers gevangen wilde Alaska zalm zilver. Het is moeilijk om een ​​moment voorstellen wanneer dat niet mogelijk zou zijn slechts een paar decennia geleden geweest. Het is een goede les in hoe gemakkelijk we onze waardevolle natuurlijke hulpbronnen kunnen verliezen en hoe lonend het is om hen te beschermen.

Wat we waren op zoek naar was geen toeval van de natuur. Het is het resultaat van tientallen jaren van de wetenschap gebaseerde inspanning, financiële investeringen en politieke wil.

Dag 2: Regen, terugtrekkende gletsjers en Culturele Bridges

Twintig Mile rivier uitmondt in de Turnagain Arm in de regio Chugach National Forest, ongeveer 10 mijl ten zuiden van Girdwood. Het hele jaar door sportvisserij omvat vier zalmsoorten chum, coho, forel roze en sockeye en rook naar vis genoemd een hooligan.

dinsdag kregen we een onverwacht geschenk: een begeleide vissersboot uit op één van de regio's populaire sportvissen rivieren, dankzij Rotary Club vrienden Jen's, Ron en Gwen, die een uitje in een club fundraiser van collega Rotarian Kevin Curtis van had gewonnen Ankerplaats. Ze hadden geen twee keer vragen. Begeleide Alaska avonturen zijn de spullen van dagdromen voor de meesten van ons dit was in onze baantjes laten vallen met de aard van de goede eindigde, casual gastvrijheid die lijkt te zijn een manier van leven hier in de buurt. het was slechts een paar graden boven het vriespunt. We struikelden naar buiten in het donker met onze koplampen op net zoals Kevin trok in de vrachtwagen te rijden ons naar de boot toegang tot Twintig Mile River, gewapend met hete koffie, doughnut holes en een paar lieslaarzen voor ieder van ons.

Maar nu, vandaag, ik ben niet na te denken over alles behalve hoe deze zilveren monsters die dit metaal spinner aas ik gooien in de voorkant van hun neus is eigenlijk proeven waard te overtuigen. Ze doen niet helemaal van overtuigd te kijken. Meestal ze gewoon beschimpen me door te springen uit het water wanneer ik Canada Goose Jas 100 Euro Nodig erin geslaagd om mijn lijn kluwen op de haspel. Voor de eerste twee uur het dichtst kwam ik tot de landing een is een boze staart klap op het water van een geïrriteerd vis spugen mijn haak.

Canada Goose Jas 100 Euro Nodig

Ik wijs erop dat hier Kevin, een voormalig militair meteoroloog, die werkt voor de Bloedbank van Alaska, is niet een professionele gids. Hij is gewoon een fervent visser die houdt van het nemen van mensen om te genieten van Alaska's legendarische sportvissen, en het doneren van zijn tijd voor de gemeenschap fondsenwervers zoals degene die ons deze reis was geland. Maar professionele gidsen kan een les te nemen van zijn goede humeur en geduld niet aan de grote echte Alaskan lunch hij verpakt noemen: gerookte zalm en zelfgemaakte worst van eend, Canadese gans, sneeuwhoen en watersnip.

strenge wetten regeren industrie en de ontwikkeling van activiteiten om het schone water en de habitat van de paai en grootbrengen streams te beschermen. Hydraulische mijnbouw op plaatsen zoals Crow Creek Mine, is nu sterk gereguleerd om slib wassen in en het blokkeren van de beken te voorkomen. Bufferzones zijn verplicht tussen logging ruimtes en paai streams tegen erosie en leefomgeving schade te voorkomen. Voorstellen om waterkracht dammen in de Susitna en Yukon rivieren te bouwen werden voornamelijk gedaald als gevolg van de bedreiging die zij zouden hebben gesteld aan wilde zalm.

Kevin vertraagd omdat we veranderd in een kleine zijrivier en begon drijven, onze ogen op het ondiepe water, duidelijk, maar voor de melkachtige glans van de glaciale slib Het kanaal werd gevuld met zalm gestapeld naast elkaar, zoals zilver torpedeert slechts een voet of zo onder de oppervlakte.

Vissen de Twenty Mile River

Canada Goose Jas 100 Euro Nodig

Dag 6: Anchorage en Aleut Wisdom

Elizabeth ShawJen Weits van Girdwood werpt een lijn in een kanaal uit de Twenty Mile River.

Elizabeth ShawDawn op de Twenty Mile River.

Het was niet altijd het geval. Voordat Alaska een staat werd in 1959, meer dan toegestaan ​​te vissen onder de federale beheer bijna vernietigde de zalmvisserij en leidde tot Alaska een federale ramp gebied in 1953. wordt verklaard 1959, de staat oogst daalde tot ongeveer 25 miljoen zalmen. Een goed beheer is dat de oogst een back-up 100-200,000,000 zalmen per jaar gebracht.

Canada Goose Jas 100 Euro Nodig

Maar Kevin bleef, leidt ons van het ene kanaal naar de andere, totdat we eindigden in de 'sweet spot' een diepe, nog steeds zwembad in een bocht van de rivier. Binnen een uur hadden we namen vier van onze zes vis totale limiet, allemaal zo lang als mijn arm en zo dik als mijn been. Ik verloor een andere, dit keer als het opgeladen recht in de richting van de boot, sneller dan ik kon haspel in een strategie die hij netjes kreeg van de haak en gegaan voordat ik klaar was schreeuwen. Maar ik had het geluk om een ​​echt land een paar minuten later, en dat was genoeg om een ​​grijns de rest van de dag op mijn gezicht.

In feite is het behoud van de inheemse zalm is vereist op grond van de Alaska grondwet staat, met een sectie die uitsluitend gewijd aan het beheer en gebruik van natuurlijke hulpbronnen van de staat. wereldberoemde zalm programma van de staat is gebaseerd op wetenschappelijk management praktijken en leefgebied bewaring. De Alaska Department of Fish and Game beheert de visserij in meer dan 15.000 zalm paaien beken en rivieren in de hele staat. De Alaska raad van Visserij wijst de opbrengst van de zalm onder de gebruikers.

Elizabeth ShawKevin Curtis van Anchorage duurt vaak vrienden, collega's en collega-Rotarians uit te vissen op de lokale rivieren.

De late zomer komst van zilver zalm Alaska's, beter in Michigan bekend als cohozalm, signaleert de hoogte van het visseizoen voor vele sportvissers in Alaska. Het zilver wordt beschouwd als een van de meer agressieve en acrobatische soorten van Alaska zalm. Ik heb nooit iets groter dan een regenboogforel, dus ik kan niet wachten op deze kans om een ​​lijn in het water te krijgen en doe mee aan het vangen van één gevangen.

Maar er is een grote les, ook, vermoed ik, in hoe gemakkelijk Alaska dat kostbare hulpbron weer zou kunnen verliezen, factoren veel moeilijker te controleren dan eenvoudige overbevissing.

We geduwd in de halve duisternis, de buitenboordmotor brullend als we rond het Riverbends kronkelende door honderden hectaren van wetlands in de schaduw van de Chugachgebergte gleed.

Reporter Elizabeth Shaw is in Alaska, als onderdeel van een fellowship programma. Het onderwerp is: 'Alaska: Verslag over de Climate Frontier.'

De bescherming van inheemse zalm is een hoge prioriteit. In 1990, Alaska verboden netto pen kweken van zalm om wilde inheemse voorraden te beschermen tegen kruising, de ziekte en de concurrentie eten.

Dag 5: De visserij van de 20 Mile River

'Gewoon niet vangen je limiet te snel. Je wilt jezelf tempo,' grapte hij toen hij trok de boeg omhoog op het sponsachtige wal.

Dag 4: Fietspaden, goudmijnen en het leven uit het rooster.